zondag 2 december 2012

Texel, Duitsland en Frankrijk

28-11-2011 20:34

Dit jaar zouden we dichterbij huis blijven.
Nouja,  het is in ieder geval  Europa gebleven.

Als eerste hadden we een paar dagen Texel geboekt.
Maar het zag er naar uit dat gips de vakantie in duigen zou doen vallen.
Toch zijn we gegaan. Het beloofde mooi weer en dan thuis blijven daar zouden we spijt van krijgen.

Eenmaal op Texel zijn er zoveel dingen die je afleiden dat het gips niet eens meer zo belangrijk is.
Tijdens één van onze wandelingen, wilde manlief een winkeltje in, zo'n schattig souvenierwinkeltje.
Daar weet je natuurlijk nooit of je iets kunt vinden, maar de gok was het waard.

En jawel, hij kreeg toestemming om mij te laten zien, wat hij had gevonden en of ik het leuk vond.
Heb je er een bestemming voor, dacht ik, nee, maar leuk is het altijd wel.






Dus gewapend met deze twee dropjes hebben we onze wandeling vervolgd.
Helaas waren niet alle souvenierwinkels zo rijk bedeeld en ach wie het kleine niet eert.


Later dat jaar zijn we naar Duitsland af gereisd.
Het gips was weg, dus dat scheelde, iets.

Ik had op het internet gezocht en ontdekt dat er in de buurt een winkeltje zou zitten.
In een café waar we koffie hadden gedronken, zag ik met naar het toilet gaan, een vitrine kast helemaal vol met miniaturen. Die bleken van de hand van de eigenaresse van het gezocht winkeltje te zijn
Tom-Tom had het juiste adres nog niet helemaal gevonden maar de eigenaresse van het café kon ons precies vertellen waar we wezen moesten

Eenmaal op de plek van bestemming heb ik mijn ogen uitgekeken niet eens zozeer vanwege de miniaturen, maar van allerhande paspoppen met middeleeuwse kleding. Wat bleek, zij doen ook mee aan o.a. de Middeleeuwse dagen in Nijmegen.
Maar daar kwam ik niet voor:
De miniaturen, die wilde ik zien.


Ik heb daar vandaan meegenomen, het kersttrapje en de kerstmolen.
Ik heb ook hier weer de verleiding kunnen weerstaan, om meer te meenemen.


Nog later dat jaar zijn we naar Frankrijk gegaan.
Het frappante van het naar Frankrijk is dat we geen van tweeën ook maar een woord Frans spreken en de Fransen verrekken om Engels te spreken, dus wat wij er doen? Wij hebben voor dit soort landen al een hele serie Wat en Hoe boekjes liggen. Werken perfect!

Maar het is een mooi land met eigenlijk alle soorten van natuur die je maar kunt bedenken.
In Frankrijk was het nog warmer als op Texel en in Duitsland, we waren dus veel op pad.
Tijdens één van onze laatste dagen besloten we dat het tijd werd voor waterfietsen.
Op naar het meer, eerst een half uur lopen vanaf de parkeerplaats en toen nog een stukje voordat we bij het meer waren en een waterfiets hadden.
Maar goed wij hebben het gehaald en na terugkomt van het fietsen hebben we eerst de schaduw maar even opgezocht.
Toen naar de auto, die gelukkig wel in de schaduw stond. 

Omdat we ondertussen wel wilde eten, zijn we opzoek gegaan om wat te nuttigen, gelukkig was het ondertussen ook voor de Fransen weer tijd om te eten.
Maar iets naar onze zin, konden we niet echt vinden.
Tijdens het rondlopen in een ander gezellig plaatsje waar wel een heel leuk klein restaurant was, zag ik een galerij.
Daar was het koel vanwege de overkapping en ach je weet nooit.

Het eerste winkeltje wat ik tegen kwam was een houtdraaier, prachtige dingen maakt hij.
Om uren naar te kijken. Daar hebben we dus ook een poosje naar zijn manier van werken gekeken en rond gelopen. Tot mijn oog viel op:
Bakjes met miniaturen erin. Op mijn vraag of deze ook allemaal zelf gedraaid zijn door hem kreeg ik als antwoord dat zijn knecht dit toch echt nog niet kon.

Van manlief kreeg ik als beloning voor het weer zover kunnen lopen dit bakje.
Dat was het zweet en tranen met lopen toch wel waard.

Een lief gebaar!


Ondanks dat we dan niet super ver weg zijn geweest, vind ik toch dat ik met leuke dingen dit jaar naar huis ben gekomen.


Groetjes Thea

5 opmerkingen:

  1. Reacties na plaatsing
    28-11-2011 22:27
    Clari

    Nu,.....je hebt niet slecht geskoord.
    Die meeuw is leuk.
    En dat houte draaiwerk,......erg mooi.
     
    gr, CL.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reactie na plaatsing
    29-11-2011 08:51
    maisondupompier
    Mooie miniatuurtjes Thea. Het kerstmolentje is super.
     
    Groetjes
    Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reactie na plaatsing
    29-11-2011 11:55
    jody

    Mooie nieuwe aanwinsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reactie na plaatsing
    29-11-2011 15:13
    inemini

    Zo te zien ben je alle windstreken op geweest! Leuke miniaturen heb je gevonden!
    gr. Kootje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reactie na plaatsing
    29-11-2011 21:08
    helma58

    mooie miniatuurtjes Thea!
    groetjes helma

    BeantwoordenVerwijderen